سه شنبه, 28 فروردین,1403
تازه هاهدف گذاری صنعتی در قطب فولاد

هدف گذاری صنعتی در قطب فولاد

3,684تعداد نمایش:
1395/05/17تاریخ:




تولید یک میلیون تن فولاد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی کشور (ایمیدرو) در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت: تولید فولاد در کشور وضعیت مطلوبی را طی می‌کند و طبق نقشه جامع فولاد، این روند باید به صادرات سالانه 14 میلیون تن فولاد برسد.

مهدی کرباسیان افزود: با وجود همه مشکلات همچون رکود اقتصادی، سال گذشته رکورد تاریخی صادرات فولاد ایران با حجم 4 میلیون تن رقم خورد. وی تاکید کرد: در سه ماه ابتدای امسال بیش از یک میلیون تن صادرات فولاد و 7 میلیون تن صادرات محصولات معدنی مانند مس و سنگ‌آهن از کشور صورت گرفته است. وی با اظهار امیدواری از این روند رشد، گفت: در زمینه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات صنعت فولاد در کشور همچون ایجاد ورق‌های آجدار در چند سال اخیر حرکت‌های قابل توجهی در کشور انجام گرفته اما برای ادامه روند رو به رشد صادرات فولاد باید قیمت تمام شده قابل رقابت باشد. به گفته وی، شرایط کشور اکنون ایجاب می‌کند که به سمت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با رویکرد ورود تکنولوژی تولید حرکت کنیم.

 

جذب سرمايه گذاري خارجي نيازمند تعيين راهبرد است

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: در بخش معادن و به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، باید استراتژی داشته باشیم و اولویت‌ها را تعیین کنیم.حمیدرضا فولادگر افزود: اگرچه سال 94 «نقشه جامع معادن» تهیه شد اما تاکنون این متن اجرایی نشده و برنامه عملیاتی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای آن تهیه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش معادن نیازمند استراتژی مدونی هستیم، گفت: سالانه ده‌ها و صدها مجوز در کشور در بخش تولید محصولات صادر می‌شود اما در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری صورت نمی‌گیرد و سرمایه دولت نیز محدود است.فولادگر با اشاره به اینکه مهم‌ترین وظیفه دولت سرمایه‌گذاری است، افزود: با وجود قوانینی چون قانون بهبود کسب‌وکار و رفع موانع تولید، همچنان در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی به راهبرد نیاز است. وی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید در زمینه استفاده از منابع باشد نه دست گرفتن بازارهای ایران.

 

تولید 95 درصد تجهيزات مصرفي در داخل

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز اظهار کرد: پیشر فت کشور در زمینه تکنولوژی و تولید ماشین‌آلات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت فولاد تا حدی بوده که اکنون 95 درصد تجهیزات و مواد مصرفی این صنعت در داخل کشور تولید می‌شود. بهرام سبحانی اظهار کرد: نامیدن استان اصفهان به‌عنوان پایتخت فولاد کشور به‌دلیل وجود دو مجموعه برجسته فولاد مبارکه و ذوب‌آهن که بیش از 60 درصد فولاد کشور را تولید می‌کنند، موضوع بی جایی نیست و برگزاری نمایشگاه با موضوع متالورژی و فولاد در این استان معنای جابجایی دارد. وی افزود: نمایشگاه ویترین تجهیزات و قطعات هر صنعتی است و در مورد صنعت متالورژی و فولاد نیز تولیدکنندگان فولاد، کارآفرینان و تولیدکنندگان قطعات می‌توانند از طریق نمایشگاه از تولیدات جدید مطلع شوند.

وی با اشاره به پیشرفت قابل مشاهده در هر دوره برگزاری این نمایشگاه گفت: در هر نمایشگاه با موضوع فولاد و متالورژی دستاوردهای جدیدی را می‌بینیم که تا چندی پیش برای تامین آنها از خارج از کشور دچار مشکل بودیم و یا برای تامین آن به میلیون‌ها دلار ارز خارجی نیاز داشتیم. وی با اشاره به افتتاح خطوط تولید جدید در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: در زنجیره خط تولید کمتر تجهیزی است که برای تامین آن نیاز به واردات داشته باشیم و داخلی نشده باشد و اکنون 2 هزار شرکت در بالادست فولاد مبارکه تجهیزات مورد نیاز این مجموعه را تهیه می‌کنند و سرویس می‌دهند.

 

مهم‌ترین نمایشگاه فولاد کشور

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان نیز گفت: تحمیل مشکلات به فولادسازان کشور، به معنای تضعیف تولید ناخالص داخلی خواهد بود.رسول محققیان با اشاره به فضای سخت رقابت به‌ویژه در دوران رکود و سال‌های گذشته، تصریح کرد: با این وجود مزیت‌های اقتصادی این صنعت در داخل کشور همچنان می‌تواند راهگشا و نقطه اتکای حرکت‌های بعدی باشد.

وی افزود: بخشی از مشکلات پیش روی این صنعت از مشکلات درون صنعتی همچون بالا بودن هزینه تولید، آماده نبودن برای ورود به بازارهای جهانی، نیروی انسانی زیاد در مقابل بهره‌وری کم و میزان بهره‌وری انرژی نشأت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان اظهار کرد: بیان مسائل و دغدغه‌ها و مشاهده عینی آنها و نیز بررسی ویژگی‌ها و نیازها و لمس واقعیت آن در فضای نمایشگاه، این امکان را در اختیار همه مشارکت‌کنندگان، مسوولان، دست‌اندرکاران و تئوری پردازان این عرصه قرار می‌دهد که فراتر از معرفی و آشنایی با دستاوردها و خدمات، به لایه‌های عمیق‌تر این صنعت رسوخ کرده و نقاط ضعف و قوت را به صورت میدانی آسیب‌شناسی کنند.

در این دوره 93 مشارکت‌کننده از استان‌های اصفهان، تهران، خراسان رضوی، مازندران و آذربایجان شرقی و یک مشارکت‌کننده خارجی از هند در فضایی به مساحت 8 هزار مترمربع به نمایش جدیدترین توانمندی‌های خود پرداختند.حاضران در این نمایشگاه در زمینه‌های تولید فولاد، چدن و فلزات غیرآهنی، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی وابسته، تصفیه‌خانه‌های صنعتی و خدمات صنعت متالورژی و شکل‌دهی فلزات، معادن و انجمن‌ها، نشریات و مراکز علمی مرتبط فعالیت دارند.همچنین در حاشیه این مراسم، کرباسیان، معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت، رسول زرگرپور استاندار اصفهان با حضور علیرضا بختیاری مدیرمسوول روزنامه دنیای اقتصاد از غرفه مجموعه بزرگ رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» دیدن کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط