پنجشنبه, 09 فروردین,1403
تازه هاآغاز عمليات اجرايي فاز نخست مركز توانبخشي شهر بهارستان

آغاز عمليات اجرايي فاز نخست مركز توانبخشي شهر بهارستان

5,994تعداد نمایش:
1397/04/24تاریخ:





به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات ساخت مرکز توانبخشی شهر بهارستان (استان اصفهان) ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: این امر موجب می شود تا شرکت ها با آرامش به کار خود ادامه دهند.

وی افزود: سازمان های خیریه ای همچون بهزیستی، کمیته امداد و … باید بپذیرند که از تمرکز و دولتی بودن تا حد ممکن خارج شوند و کار را به مردم واگذار کنند. به عنوان مثال، مرکز توانبخشی زرین شهر از مجموعه های بهزیستی است که مدیریت، بودجه و اجرای آن توسط شرکت های بزرگ انجام می شود.

رئیس هیات امنای موسسه خیریه قائم الرضا تصریح کرد: بخش خصوصی و خیران اصفهان اقدامات خیرانه خود را انجام می دهند اما اگر مساله قانونی مورد توجه قرار گیرد، سرعت و توسعه آن بیشتر می شود.

وی ادامه داد: دولت وظیفه اش نظارت است تا منافع موسسات حفظ شود.

کرباسیان با بیان اینکه استان اصفهان و شهر بهارستان الگویی برای اقدامات خیرانه در کشور است، گفت: وجود تعداد زیاد مراکز خیریه، نشان دهنده روحیه تعاون و روحیه خیرانه و نیز تلاش های مردم شریف این استان برای کمک به افراد نیازمند است.

وی ادامه داد: موسسه قائم الرضا ضمن کمک به دولت و معلولان، می تواند الگوی مناسبی برای موسسات دیگر کشور باشد. امیدواریم شرکت فولاد تکنیک – که کار اجرای مرکز توانبخشی بهارستان را بر عهده گرفته- بتواند زودتر از برنامه (۲ سال) این پروژه را به اتمام رساند.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: آقای شفیعی پور، مدیر عامل موسسه قائم الرضا موضوع همکاری با دانشگاه و استفاده از کمک فکری و علمی آن را مورد توجه قرار دهد تا این موسسه بتواند مرکزی خدمات با کیفیتی ارائه کند.

ضرورت توجه به مسئولیت اجتماعی

کرباسیان با اشاره به موضوع مسئولیت اجتماعی به عنوان یکی از بحث های سال های گذشته، گفت: هر واحد اقتصادی باید به اموری پیرامونی و مسائل اجتماعی اطراف حساس باشد و سرمایه گذاری کند. این اقدام هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وی افزود: در اعتقادات مذهبی ما این موضوع مطرح هست که باید به همنوع، همسایه و افراد نیازمند توجه کنیم. همچنین، باور اعتقادی داریم که دادن خیرات، خمس، زکات، صرقه، قرض و غیره سبب افزایش برکت مال در زندگی می شود.

رئیس هیات امنای موسسه خیریه قائم الرضا ادامه داد: موسساتی نظیر قائم الرضا که به طور مستقیم کارهای خیرانه می کنند، باید مورد حمایت قرار گیرند و این روند در کشور گسترش یابد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: در دوره آقای مظاهری، وزیر اقتصاد، بندی از قانون را اصلاح کردیم که اگر هزینه یا سرمایه ای در امور خیرایه انجام شود، سیستم مالیاتی باید بپذیرد. متاسفانه این قانون کامل اجرا نمی شود در حالی که اگر به درستی اجرا شود در مسیر بهتر و توسعه ای حرکت خواهیم کرد.

وی افزود: ممکن است تعدادی از خیریه ها به دلیل نبود نظارت فساد ایجاد کنند اما این موضوع هم با افزایش نظارت ها قابل رفع است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه فولاد مبارکه و ذوب آهن در بخش پساب شهری سرمایه گذاری می کنند، گفت: این امر ۲ حسن دارد: نخست آنکه آب صنعتی را از آب شرب جدا می کند و دوم اینکه کیفیت بهداشت منطقه را ارتقا می دهد.

ایجاد ۸۰۰ خیریه در استان اصفهان

محسن مهرعلی زاده، استاندار اصفهان در این مراسم ضمن تشکر از افراد و سازمان هایی که برای فراهم سازی بستر احداث مرکز توانبخشی بهارستان فعالیت کرده اند، گفت: زنده کردن و فراهم کردن شرایط برای حضور یک انسان برای ورود به عرضه زندگی و فعالیت، زنده کرده همه دنیا است.

وی ادامه داد: اصفهان مرکز هنر ایران است و در این استان، ۸۰۰ خیریه ایجاد شده و افراد بسیار ارزشمند و توانمند فکری و اجتماعی کار می کنند و در جهت خیررسانی به دیگران زحمت می کشند و آن را به عنوان یک امر مبارک در جامعه توسعه می دهند که این مساله از جمله هنرهای انسانی استان اصفهان است.

ساخت مجتمع توانبخشی در ۳ فاز

از سوی دیگر علی شفیعی پور، مدیرعامل موسسه خیریه قائم الرضا گفت: این موسسه در سال ۷۳ تشکیل شد و از جمله اقدامات این موسسه، احداث مرکز توانبخشی زرین شهر است که در آن ۲۷۰ نفر معلول جسمی حرکتی نگهداری می شوند. وی افزود: همچنین در این موسسه، یک مرکز مشاوره خانواده برای افراد تحت پوشش و غیره فعالیت می کند.

شفیعی پور با بیان اینکه یکی از برنامه های موسسه قائم الرضا، تغییر رویکرد خیریه ای آن از سنتی به جدید است، گفت: این رویکرد، نتایج بهتری خواهد داشت. به عنوان مثال چنانچه یک مرکز مشاوره ژنتیک داشته باشیم، بدون شک مجبور نخواهیم شد در آینده از افراد معلولی که از ازدواج های خاص متولد می شود نگهداری کنیم.

وی ادامه داد: مجتمع توانبخشی که عملیات اجرایی آن در شهر جدید بهارستان استان اصفهان آغاز شده، در همین راستا است.

مدیرعامل موسسه خیریه قائم الرضا درباره مجتمع توانبخشی بهارستان تصریح کرد: مساحت زمین اختصاص داده شده، ۱۰ هزار متر مربع است که در ۳ فاز ساخته می شود. از مساحت مذکور، ۳ هزار متر مربع به ساخت و ساز، ۳۸۰۰ فضای سبز و ۳۸۰۰ متر فضای باز خواهد بود.

وی افزود: فاز نخست در ۳ طبقه پیش بینی شده که ۴۳۱۰ متر مربع است. فاز دوم مرکز مشاوره ژنتیک و فاز سوم مشاوره و آسیب های اجتماعی است که در مراحل بعدی اقدام خواهد شد.

به گفته شفیعی پور، فاز نخست ۲ ساله انجام خواهد شد و شرکت فولادتکنیک مسئولیت اجرایی آن را بر عهده دارد. از سوی دیگر ساخت این مجتمع مورد حمایت رییس هیات عامل ایمیدرو است و مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه نیز پشتیبانی از طرح را برعهده دارد.
منبع: آرمان اقتصاد

اخبار مرتبط