پنجشنبه, 09 فروردین,1403
تازه ها5 میلیارد دلار از فاینانس چین جذب معدن و صنایع معدنی شده است/ بسته جدید مالی در راه است

5 میلیارد دلار از فاینانس چین جذب معدن و صنایع معدنی شده است/ بسته جدید مالی در راه است

5,950تعداد نمایش:
1397/03/23تاریخ:




به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، مهدی کرباسیان که امروز در کنفرانس سرمایه گذاری چین سخن می گفت، تصریح کرد: از مجموع فاینانسی که بین دو کشور فعال شده، 5 میلیارد دلار مربوط به حوزه معدن و صنایع معدنی است به طوری که 4 میلیارد دلار از این رقم در پروژه هایی که ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی در دست دارد، سرمایه گذاری شده است.

کرباسیان تاکید کرد: به نظر می رسد محدودیت های بین المللی تاثیر چندانی بر عملکرد طرف های چینی و همکاری با ایران ندارد و این شرکت ها، علاقه مند به توسعه همکاری با بخش معدن و صنایع معدنی ایران به ویژه ایمیدرو هستند.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت از سوی دیگر در کنفرانس سرمایه گذاری چین گفت: تمایل به توسعه همکاری ها با شرکت های چینی در حوزه فاینانس و سرمایه گذاری هستیم.

وی در این کنفرانس با برشمردن طرح های توسعه ای ایران در این حوزه و سرمایه گذاری های مورد نیاز تاکید کرد: این پروژه ها فرصت جدید برای توسعه روابط دو طرف فراهم کرده است.

برنامه جدید سالکو

وی همچنین از برگزاری جلسه ای با مدیر عامل ان اف سی (شرکت فلزات غیرآهنی چین) خبر داد و اظهار داشت: در این نشست طرف چینی از اتمام عملیات ساخت پروژه آلومینیوم جنوب – به عنوان بزرگ ترین طرح تولید شمش آلومینیوم در ایران- تا پایان سال جاری خبر داد.

کرباسیان افزود: طرح آلومینیوم جاجرم نیز در سال جاری وارد مدار تولید می شود به گونه ای که شاهد راه اندازی دو کارخانه آلومینیوم در تولید شمش خواهیم شد.

کرباسیان اظهار داشت: مدیر عامل این شرکت با هدف اجرای یک مرحله ای فاز دو و سه سالکو (آلومینیوم جنوب)، به ایران می آید به طوری که فاز دو به ظرفیت 600هزار تن اجرایی شود.

وی افزود: پروژه آلومینای خلیج فارس و بوکسیت گینه نیز در سفر آتی مدیر عامل اِن اف سی در دستور کار قرار دارد که آن دو پروژه نیز اجرایی شود.

بسته جدید مالی در سفر روحانی به چین

رییس هیات عامل ایمیدرو در عین حال گفت: سفر این هفته دکتر روحانی رییس جمهور به چین و دیدار با شی جین پینگ رییس جمهوری آن کشور، راه های توسعه روابط به ویژه بخش اقتصادی را افزایش خواهد داد. کرباسیان افزود: این دیدار دریچه ای جدید برای بسط روابط ایران و چین خواهد بود.

کرباسیان خبر داد: قرار است بسته جدید فاینانس بین دو کشور مطرح شود که فرصت مناسبی برای بخش معدن و صنایع معدنی ایران برای بهره گیری از این منابع جدید مالی است.

رییس هیات عامل ایمیدرو همچنین اظهار داشت: در دیداری که با شرکت بزرگ چینی "انرژی چاینا" برگزار شد این شرکت خواهان فاینانس و نیز سرمایه گذاری در پروژه های ایران دارد. به گفته کرباسیان، خطوط انتقال آب، راه آهن، احداث نیروگاه و تامین تجهیزات از جمله موارد مورد علاقه طرف چینی است.

وی افزود: مقرر شده تیمی از طرف شرکت چینی با هدف بررسی پروژه ها و شرایط همکاری به ایران اعزام شود. 

اخبار مرتبط