سه شنبه, 04 اردیبهشت,1403
تازه هاواگذاری 9 بلوک اکتشافی در آباده- جازموریان به شرکت های خصوصی

واگذاری 9 بلوک اکتشافی در آباده- جازموریان به شرکت های خصوصی

6,037تعداد نمایش:
1397/04/11تاریخ:





به گزارش صمت، پس از آنکه ایمیدرو تصمیم گرفت کار اکتشافات معدنی را در سال ۱۳۹۳ آغاز کند خیلی‌ها این کار را نشدنی می‌دانستند و در این باره به ایمیدرو توصیه می‌کردند که مرحله به مرحله و با ۵۰ هزار کیلومتر، کار را شروع کند اما ایمیدرو احتیاط را کنار گذاشت و این گام بزرگ را برداشت.


همکاری ۳جانبه
در آیین واگذاری بلوک‌های پانزده‌گانه معدن به بخش خصوصی، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: با کمک همکاران ما در ۲بخش اکتشافات و سازمان تهیه و تولید مواد معدنی(ایمپاسکو) با کمک بخش خصوصی، اکتشافات ۲۵۰ هزار کیلومتری شروع شد و کار عملیاتی با بخش خصوصی که در نقاط مختلف کشور صلاحیت انجام این کار را داشتند انجام شد که البته از این فراتر رفت و کار به ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع رسید.
مهدی کرباسیان، با بیان اینکه در برخی استان‌های محروم ظرفیت‌سازی شد، افزود: یکی از اقدامات خوبی که ایمیدرو در حوزه اکتشاف انجام داد این بود که در بعضی از استان‌های محروم کشور، با لیدری یک متخصص صاحب تجربه، شرکت‌ها و موسسه‌های اکتشافی را متشکل از متخصصان آن منطقه مانند استان سیستان و بلوچستان پیش‌بینی کردند و ۵۳ جوان تحصیلکرده در این رشته را در قالب چند شرکت گرد هم آوردند. الان این شرکت‌ها شکل گرفته‌اند و پس از این همکاری در موارد مشابه می‌توانند اقداماتی از این دست را برای استان خود انجام دهند. 
وی افزود: کار بزرگ دیگری که انجام شد و شاید پیش از پیروزی انقلاب انجام نشده بود این است که با کمک دکتر صالحی، به حوزه‌هایی که بلوک انرژی اتمی بود و امکان ورود بخش‌های دیگر به آن میسر نبود با همکاری سازمان انرژی اتمی ورود کرده و توانستیم بیش از ۸۰ هزار کیلومتر مربع را آزاد کرده و کارهای اکتشافی را در آن شروع کنیم. یکی از این محدوده‌ها، معدن زیرزمینی سنگ‌آهن یزد است که شرکت تهیه و تولید مواد معدنی با ۲ اکتشاف عمقی بالای ۱۹۰۰متر به ذخیره بیش از ۲ میلیارد تن سنگ‌آهن رسید و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز ذخیره داشته باشد. 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دیگر اقدام ایمیدرو یاد کرد و گفت: از سال ۹۳ تا حالا ۲۰۰هزار کیلومترمربع کار ژئوفیزیک هوایی در نقاط مختلف کشور انجام شده و درحال‌حاضر هلی‌کوپترهای ویژه در استان‌های کردستان و کرمانشاه در حال انجام عملیات ژئوفیزیک هوایی است، به ویژه در استان کردستان با حدود ۵ هزار کیلومتر مربع در فاز دوم در حال انجام است تا ظرفیت‌های معدنی منطقه شناسایی شود.
کرباسیان با اشاره به اینکه سازمان ایمیدرو از ابتدای کار با محدودیت‌های جدی بودجه‌ای روبه‌رو بود گفت: ایمیدرو به دلیل اولویت حوزه اکتشاف علاوه بر شرکت مس که کار بسیار ارزنده‌ای را در این زمینه شروع کرده‌، نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۴ تا ۹۶ در حوزه اکتشاف سرمایه‌گذاری کرده که به آن افتخار می‌کنیم.
وی ادامه داد: یادآوری این نکته ضروری است که این مقدار کار اکتشافی را می‌توانستیم زودتر از این انجام دهیم که به دلیل بروکراسی موجود، این میزان کار از سال ۹۳ تاکنون در نوع خود رکورد به شمار می‌رود. درحقیقت کاری که در مدت ۲ دهه انجام نشده بود، ایمیدرو با کمک بخش خصوصی و متخصصان در مدت ۳ سال انجام داد.


حضور کارشناسان مجرب خارجی
وی در ادامه با بیان اینکه در بعضی عملیات اکتشافی، بعضی متخصصان مجرب اروپایی، کانادایی و استرالیایی حضور داشتند که هم باعث ارتقای سطح بود و هم آنها تخصص بین‌المللی داشتند گفت: این نکته را در نظر بگیرید که اگر بخش دولتی در حوزه اکتشاف اقداماتی انجام ندهد بخش خصوصی تمایل دارد ورود پیدا کند اما این بخش به طور وسیع کار نمی‌کند تا کار کم ریسک‌تر را انجام دهد به این دلیل در این موارد دولت ورود پیدا کرده و کار را به عهده می‌گیرد.
کرباسیان افزود: محدوده‌ای که امروز به بخش خصوصی واگذار می‌شود، ریسک اولیه‌اش گرفته شده و از ۴۵ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی به ۵ هزار کیلومتر مربع رسیده و ۱۵ محدوده در این ۵ هزار کیلومتر مربع قرار دارد. 
رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه اهلیت سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به دقت مورد بررسی قرار گرفته است تاکید کرد: اکنون ۱۹۰ هزار کیلومتر مربع از مجموع ۲۷۰ هزار کیلومتر مربع پهنه‌های اکتشافی آزاد شده و در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گرفته است و این سازمان‌ها مکلفند محدوده‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند.
وی تاکید کرد: یکی از افتخارات ایمیدرو حسب قانون اساسی این است که از بنگاهداری خارج شود اما برای خروج از بنگاهداری چند شرط داریم و مهم‌ترین اینکه اموال عمومی را به غیر اهل نمی‌دهیم و سوء بهره‌برداری کردن از معدن را نمی‌پذیریم. مدل‌های مختلف واگذاری به اهل تا کنون در ایمیدرو رقم خورده است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه اضافه کرد: شرکت‌هایی برنده شدند که در ارزیابی فنی آن، اهلیت یکی از شروط اصلی بوده است. این در حالی است که در گذشته در واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها، شاهد بودیم کارخانه‌ای به اهلش داده نشده و واحد تولیدی به مشکل برخورده بود.
وی افزود: در برنامه ایمیدرو ادامه عملیات اکتشافی وجود دارد چراکه معتقدیم با وجود ۶/۱ میلیون کیلومتر مربع کار اکتشافی، ایران هنوز سرزمین بکر و نوظهوری است. ایران، گاز، نفت، معدن و نیروی انسانی تحصیلکرده و ماهر دارد و دسترسی‌اش به آب‌های آزاد راحت است و توسط ۱۰ کشوری که به دریا دسترسی ندارند محاصره شده است، آینده بسیار خوبی دارد و محل خوبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه است.
وی افزود: ایران در معادن روباز خود کار کرده اما کامل نیست و در معادن عمیق نیز هیچ اقدامی انجام نشده است. با این حال در۲۷۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام شده، ۵۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ‌آهن جدید و قطعی و ۴۵۰ میلیون تن ذخیره زغال سنگ و مقداری ذخایر مس در قالب معادن کوچک و متوسط کشف شده، حتی بوکسیت که در کشور ما چندان ذخایری نمی‌تواند داشته باشد کشف شده است.
وی ادامه داد: از بخش خصوصی انتظار دارم از این پس سرعت کار را بالا ببرد و این نوید به مردم داده شود که ذخایر قطعی زیادی وجود دارد.


دعوت از ایرانیان خارج از کشور برای ورود به بخش معدن
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از ایرانیان خارج از کشور دعوت کرد برای سرمایه‌گذاری و فعالیت به بخش معدن وارد شوند.
مهدی کرباسیان، در حاشیه آیین واگذاری ۱۵ بلوک پهنه آباده- جازموریان به بخش خصوصی در جمع خبرنگاران گفت: حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور به‌ویژه در معدن بسیار کارساز است اما به سرمایه بسیاری نیاز دارد که در شرایط کنونی می‌توان از توانمندی ایرانیان مقیم خارج بهره برد.
وی افزود: ایرانیان خارج از کشور، برای حضور در بخش معدن و صنایع معدنی ایران توانایی لازم را دارند و می‌توانند از ظرفیت اعتباری خود در بانک‌ها به خوبی استفاده کنند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآوری کرد: به جز درباره عناصر نادر خاکی، فناوری ویژه‌ در کشور کم نداریم و در سایر عرصه‌های معدنی، پیشرفت‌های فناورانه خوبی داشته‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خروج یکجانبه امریکا از برجام نمی‌تواند برای بخش معدن و صنایع معدنی ایران مشکل‌ساز شود.
کرباسیان ادامه داد: چنانچه اتحادیه اروپا، چین و روسیه به قول و امضای خود در برجام پایبند باشند، برای تداوم فعالیت‌ اقتصادی در بخش معدن و صنایع معدنی مشکلی رخ نمی‌دهد و از این وضعیت عبور می‌کنیم.
وی افزود: اگر نظام بانکی برای جابه‌جایی پول مشکلی نداشته باشد، با کمترین دردسر در بخش معدن روبه‌روییم.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) گاز را یکی از مواهب ایران دانست که وقتی با معادن ممزوج می‌شود، قابلیت رقابت‌پذیری خوبی در محصولات معدنی کشور ایجاد می‌کند.
کرباسیان یادآوری کرد: زمانی برای ساخت کارخانه‌های کنسانتره، گندله و حتی آهن اسفنجی، به حضور خارجی‌ها نیازمند بودیم اما امروز آهن اسفنجی را تا آخرین مرحله به طور مستقل تولید می‌کنیم که نمونه آن، بهره‌برداری از ۳کارخانه آهن اسفنجی با فناوری ایرانی«پرد» است. وی سهم ۲۱ درصدی تولید معادن و صنایع معدنی از صادرات سال گذشته را نشان‌دهنده توان این بخش در اقتصاد کشور و نیازمندی جهان به محصولات ایرانی دانست.
گفتنی است ایمیدرو برای جذب سرمایه‌گذار در ۱۵ پهنه اکتشافی، آذر سال گذشته فراخوان داد. معرفی این پهنه‌ها، نخستین دستاورد رسمی برنامه اکتشاف ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی است. این پهنه‌ها که حاصل فعالیت‌های اکتشافی ایمیدرو از سال ۱۳۹۳ است، به منظور مشارکت بیشتر بخش خصوصی در توسعه زنجیره معدن و اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده شد.


۷ شرکت خصوصی برنده
ایمیدرو با هدف ارائه دستاوردهای برنامه اکتشاف، واگذاری بلوک‌های اکتشافی را آغاز کرد. با حضور خبرنگاران، ۹ بلوک اکتشافی در پهنه آباده- جازموریان به ۷ شرکت بخش خصوصی واگذار شد.
به گزارش صمت، در آیین آغاز واگذاری ۱۵ بلوک معدنی در پهنه آباده- جازموریان به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، ۹ بلوک به ۷ شرکت شامل معادن سنگ‌آهن احیای سپاهان (بلوک‌های ۱ و ۷)، مشارکت شرکت‌های کان آذین و سرمایه‌گذاری صدر تامین(بلوک های۱۰ و ۱۴)، فولاد غدیر نی‌ریز(بلوک ۲)، توسعه تجارت فراگیر فولاد خوزستان(بلوک ۳)، بازرگانی بهبود تجارت آسیا(بلوک ۵)، معین سبزه‌کاران طوس(بلوک ۸) و مشارکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر و شرکت اکتشاف معادن و صنایع غدیر(بلوک۶) واگذار شد.
مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این آیین که با حضور شرکت‌های بخش خصوصی انجام شد، گفت: این پهنه ۵ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد که در ۴ استان کرمان، یزد، فارس و هرمزگان واقع است.
منبع: صمت

اخبار مرتبط