پنجشنبه, 09 فروردین,1403
تازه هاباید ریسک اکتشافات را با هزینه دولت کاهش داد

باید ریسک اکتشافات را با هزینه دولت کاهش داد

6,402تعداد نمایش:
1396/06/16تاریخ:






انجام ۲۵۰هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران طی ۴ سال گذشته باعث شد ذخایر جدیدی به ذخایر گذشته اضافه شود. همچنین این اقدام منجر به کشف ذخایری از عناصر نادر خاکی شد که از دیدگاه اقتصادی دارای ارزش بسیاری هستند. ایمیدرو در همایش "یافته‌های جدید اکتشافی" دستاوردهای خود را در این عملیات به فعالان معدنی معرفی کرد. گزارش‌های ارائه شده در این همایش آینده درخشانی را برای بخش معدن پیش‌بینی می‌کند.
اکتشافات در اولویت
اکتشاف نخستین حلقه از زنجیره معدنکاری است که از ریسک بسیار بالایی برخوردار است. نتایج به‌دست آمده در این مرحله مشخص می‌کند که راه ادامه‌دار است یا خیر؟ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در شروع فعالیت خود در دولت یازدهم اکتشاف در کشور را جزو اولویت‌های اصلی این سازمان قرار داد؛ زیرا طی ۸۰ سال گذشته تنها ۱۰۰هزار کیلومتر مربع اکتشافات در کشور انجام شده بود؛ در حالی که ایران به دلیل در اختیار داشتن ذخایر معدنی بسیار در میان ۱۵ کشور معدنی دنیا قرار گرفته است. از سویی دیگر در ۴ سالی که گذشت با اجرا شدن برجام راه برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی باز شد تا بتوانند سرمایه‌های خود را راهی ایران کرده و از ذخایر و ظرفیت‌های معدنی این کشور استفاده کنند. اما نکته‌ای که در این میان وجود داشت آن بود که ظرفیت‌های معدنی ایران به درستی و آنطور که باید شناسایی نشده بودند. آنها برای آنکه سرمایه‌های خود را وارد ایران کنند؛ باید اطلاعات دقیقی از ذخایر در اختیار قرار می‌دادند. با توجه به موارد یادشده، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اکتشاف ۲۵۰هزار کیلومتر مربع را در دستور کار خود قرار داد. امروز در حالی دولت دوازدهم کار خود را شروع می‌کند که این سازمان نتایج بسیار خوبی در زمینه اکتشافات به‌دست آورده است.
سرمایه‌گذاری در ۱۰۰پهنه دیگر
همایش یافته‌های جدید اکتشافی که چندی پیش در سازمان ایمیدرو برگزار شد، دستاوردهای بسیاری داشت که می‌تواند فعالان بخش معدن و سرمایه‌گذاران خارجی را نسبت به آینده این بخش امیدوار کند. درواقع این همایش فرصتی بود تا نتایج به‌دست آمده از این فعالیت ۴ساله ایمیدرو در اختیار فعالان معدنی قرار گرفته و به نوعی زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی باشد. رئیس هیات عامل ایمیدرو درباره تاثیر برگزاری همایش یافته‌های جدید اکتشافی اظهارکرد: بدون شک برگزاری این همایش در جذب سرمایه‌گذاران به ویژه سرمایه‌گذاران خارجی تاثیرگذار است. کرباسیان تصریح کرد: ایمیدرو برای جذب بخش خصوصی و برخورد باز با آنها آمادگی دارد. اطلاعاتی که در این همایش مطرح شد، در سایت به همه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ارائه می‌شود. وی ادامه داد: اعتقاد ما به عنوان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر این است که باید ریسک اکتشاف را با هزینه دولت کاهش داد. خوشبختانه این اتفاق در حال انجام است و بی‌تردید ما پس از این مرحله و با شروع یک مرحله دیگر این اطلاعات اکتشافی را در یک صحنه بین‌المللی عرضه خواهیم کرد. 
وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) برای سال ۹۷-۹۶ افزود: پیش‌بینی ما این است که کارهای اکتشافی انجام شود. در این همایش مطرح شد که ۱۰۰ پهنه دیگر را وزارت صنعت، معدن و تجارت عرضه کرده اما مورد استقبال قرار نگرفته است. در همین زمینه من به همکاران خود ابلاغ کردم به وزارتخانه رفته و این اطلاعات را دریافت کنند تا ما دوباره در این پهنه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.
دستاوردهای جدید در حوزه اکتشاف
یکی از مهمترین دستاوردهای اکتشافی در حوزه سنگ‌آهن؛ اضافه شدن ۴۰۰ میلیون تن ذخیره به ذخایر گذشته بود. این موضوع گام بزرگی در تکمیل زنجیره ارزش صنعت فولاد است. البته دستاوردهای اکتشافی تنها به سنگ‌آهن ختم نمی‌شود؛ بلکه در این برنامه ۴۰۰ میلیون تن زغال‌سنگ، ۵۰ تن طلا، ۸۰ هزار تن آنتیموان و … به ذخایر قطعی کشور افزوده شد. با توجه به اینکه عمر برخی معادن کشور رو به پایان است، این اقدام ایمیدرو می‌تواند انقلابی جدید در حوزه اکتشاف ایجاد کند. 
از سویی دیگر هدف‌گذاری در برخی صنایع از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و … بر ضرورت این کار افزوده است، به همین دلیل ایمیدرو عزم خود را برای اجرای ۲۵۰هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی که 5/2 برابر میزان اکتشافات ۸۰ سال گذشته بود جزم کرد. 

منبع: ماهنامه جهان معدن

اخبار مرتبط