چهار شنبه, 05 اردیبهشت,1403
تازه هامعدنی ها چشم انتظار فاينانسورهای جديد

معدنی ها چشم انتظار فاينانسورهای جديد

8,067تعداد نمایش:
1396/06/29تاریخ:




بخش معدنی كشور یكی از بخش‌هایی است كه بعد از برجام میزبان بسیاری از هیات‌های مختلف خارجی بود و سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به حضور در بخش معدنی ایران داشتند. بخشی كه قرار بود زمانی جای درآمد نفت را بگیرد و جایگزین نفت شود حالا چشم انتظار فاینانسورهای جدیدی است كه قرار است كارهای توسعه‌ای ایران در این بخش را انجام دهند. البته از همان ابتدا هم مشخص بود كه بخش معدنی ایران با همه مزیت‌هایش اما برای جذب سرمایه‌گذاری زمانبر‌تر از سایر بخش‌ها حاضر خواهد شد.
 اما گویا این تلاش‌ها در حال به ثمر نشستن است به گونه‌ای كه مهدی كرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از انعقاد قرارداد فاینانس میان ایران و آلمان طی روزهای گذشته خبر داده و گفته است: «خبرهای خوش از فاینانس‌های معدنی كشورهای مختلف دنیا برای ایران در راه است. خبرهای خوش فاینانسی برای معدن و صنایع معدنی ایران در راه است. دو تا طرح بسیار خوب كه نهایی شده شامل توسعه فولاد هرمزگان و توسعه جدیدی كه در فولاد مباركه رخ خواهد داد، دو روز قبل فولاد مباركه با طرف آلمانی به نتیجه رسیده است كه در آینده‌ای نزدیك، خبرهای خوش آن را اعلام خواهیم كرد.»
هر چند كه وی از اعلام حجم فاینانس‌ آلمانی‌ها برای فولاد مباركه خودداری كرد اما ادامه داده است: «فاینانس آلمان برای فولاد مباركه اكنون نهایی شده ولی باید اجازه بدهید كه امضا شود و سپس رقم آن را اعلام كرد. البته ایتالیایی‌ها هم فاینانس‌هایی را برای ایران در نظر گرفته‌اند. البته مذاكراتی با چینی‌ها نیز صورت گرفته تا بتوان فاینانس چینی را هم جذب كرد، خوشبختانه توافقی هم كه اخیرا وزارت اقتصاد با كره‌جنوبی كرده است نیز شرایط خوبی را برای فاینانس معدن و صنایع معدنی ایران فراهم می‌كند؛ البته به تازگی مذاكراتی را هم با معاون سایناشور چین داشته‌ام، امیدواریم در نیمه دوم سال بتوانیم خبرهای خوش فاینانسی داشته باشیم.»
این معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در عین حال گفته است: « خبر خوش دیگر این است كه طرح پرونده ۴ زغال‌سنگ طبس كه فاینانس آن منتفی شده بود با حمایت وزارت اقتصاد و دولت در دستور كار قرار گرفته و امید تا پایان مهرماه، كلنگ عملیات زغال‌سنگ پرونده ۴ طبس را بزنیم.»
كرباسیان البته در ادامه در مورد پرونده دامپینگ فولاد ایران گفت: «ما از ابتدا اعتقاد داشتیم كه این موضوع غیركارشناسی و بی‌پایه است؛ ما از ابتدا دامپینگ فولاد را قبول نداشتیم؛ بعضی افراد در حوزه فولاد حرف‌هایی از سر دلسوزی زدند و اطلاعاتی و اخباری ارایه كردند و برخی شركت‌های اروپایی و آسیایی دلال - كه در اروپا بازار داشتند- جوسازی كرده و بحث دامپینگ فولاد ایران را مطرح كردند. با اطلاعات و اسنادی كه ارایه شد، موضوع دامپینگ فولاد ایران رد شد.»
 صادرات فولاد ایران به كانادا، اروپا و آسیا
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینكه نقشه‌های یك صد هزارم كل معادن ایران منتشر شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، گفت: «هماهنگی كامل معدن و صنایع معدنی، خط مشی وزیر صنعت است. در دنیا توسعه در حوزه فولاد، خود مترادف با توسعه است به این معنا كه یكی از پارامترهای توسعه و پیشرفت كشورها مصرف فولاد است. به این معنا كه ایران باید برای رسیدن به این پارامتر به تولید و كیفیت محصولات توجه كند؛ ضمن اینكه مصرف نیز در جامعه وسیع‌تر شود.»
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: « انحلال شركت ملی فولاد یكی از اتفاقات نامبارك بود كه نشان می‌داد حوزه فولاد، از صورت مساله پاك شده است؛ در حالی كه می‌توانستند آن را كوچك كرده و وظایف آن را تا ۹۰ درصد كاهش دهند؛ بنابراین از تصمیمات خوب دولت یازدهم این بود كه به احیای شركت ملی فولاد رای داد. در دولت یازدهم، بازگشت به وضعیت مناسب در شركت ملی فولاد در دستور كار قرار گرفت، این در حالی است كه در سال ۸۳ وزیر وقت، طرحی را به شورای اقتصاد ارایه كرد كه ۴ میلیون تن طرح فولادی ایجاد و احداث شود، اما در دولت هشتم، به تصویب نرسید یا ابلاغ نشد، در حالی كه در دولت نهم، تصمیم بر این شد كه هشت طرح ۸۰۰ هزار تنی جایگزین این طرح ۴ میلیون تنی شود، در حالی كه برخی از این طرح‌ها، نه آب، نه برق و نه زیرساخت داشت.»
كرباسیان با اشاره به كلنگ‌زنی یك هفته‌ای هفت طرح فولادی در دولت نهم تصریح كرد: «جایی كه كلنگ‌زنی می‌شود، دیگر نمی‌توان اجرایش را ملغی كرد، بنابراین ما نیز به عنوان یك تعهد، كار را پیگیری كردیم و هفت طرح فولادی را در حال تكمیل داریم. فولاد شادگان و میانه هم‌اكنون در حال تولید هستند، این در حالی است كه زنجیره فولاد در سال ۲۰۱۵ دچار چالش جدی افت قیمتی شد، اما اكنون قیمت رو به رشد است، ضمن اینكه تولید و اشتغال و توجه به صادرات، در حوزه فولاد به خوبی حاصل شده است. فولاد سال گذشته بیش از ۶ میلیون تن صادرات داشته است، در حالی كه در سال ۹۱، كل صادرات كشور ۲۰۰ هزار تن بوده است.»
كرباسیان گفت: «بنای وزیر صنعت در حوزه معدن و صنایع معدنی بر دو محور است، به این معنا كه بین حوزه معدن و صنایع معدنی هماهنگی كامل در سیاستگذاری، نظارت و اجرا وجود داشته باشد، ضمن اینكه نقشه‌های
یك‌صد هزارم كل معادن ایران منتشر شده و به زودی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. این در حالی است كه اكنون صادرات فولاد ایران به آسیا، كانادا و اروپا صورت می‌گیرد.»
وی اظهار داشت: «انتظار ما از شركت ملی فولاد این است كه به‌عنوان بازوی وزارتخانه، به اجرای طرح‌ها نظارت كنند؛ ضمن اینكه یك موضوع جدید در دوره دولت دوازدهم، تخصصی عمل كردن است و باید همه وظایف خود را به صورت تخصصی انجام دهند. ضمن اینكه نباید یك شركت فولادی برای تعرفه، توازن از شمش و مشكلات محیط زیستی، سرگردان باشد. جایگاه این امر هم شركت ملی فولاد است كه باید این وظیفه را به عهده گیرد، ضمن اینكه ظرف دو سال آینده، سفره هفت طرح فولادی را جمع خواهیم كرد.»

هول نزنید جای مدیران باسابقه را بگیرید
كرباسیان گفت: « هول نزنید كه بیایید جایگاه مدیران باسابقه دهه شصتی را بگیرید، چراكه ما آن سال‌ها تلاش كردیم كه سعی و خطا نكنیم، در حالی كه در دولت نهم و دهم، مشاوران جوان تشكیل شد، این درحالی است كه برخی از این افراد كم تجربه بودند و در كنارشان، افراد خناس و دلالی قرار گرفتند كه به جای وزارتخانه، آنها را روانه زندان اوین كردند؛ نباید این تجربه را تكرار كرد؛ پس نباید برای این كار عجله كرد. تا كی می‌توانیم شمش تولید و صادر كنیم، در حالی كه اكنون رقیب فولاد، آلومینیوم است. پس باید برای بقای خود، فكری كنیم و در مورد فولاد، از وضعیت كنونی خارج شویم، راهكارهایی هم باید برای طرح‌های جدید ارایه دهیم.»
همچنین سجادیان، رییس هیات‌مدیره شركت ملی فولاد در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید گفت: «دولت بنا دارد كه ۲۰۰۰ نیروی نخبه جوان را از دانشگاه‌های كشور جذب كند، بر این اساس تقاضای ما این است كه ۴۰ تا ۵۰ نخبه در حوزه فولاد، جذب این صنعت شود. اتمام طرح‌های نیمه تمام فولادی یكی از ماموریت‌های جدید مدیرعامل جدید شركت ملی فولاد است.»
منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط