جمعه, 31 فروردین,1403
مقالاتجوان ۳۰ ساله‌ای که متولد سال ۱۳۳۰ است

جوان ۳۰ ساله‌ای که متولد سال ۱۳۳۰ است

6,010تعداد نمایش:
1397/04/13تاریخ:




مهدی کرباسیان، مدیری توانمند و از جمله سرمایه‌های انسانی است که باعث تحولات کارآمد و تصمیم‌گیری‌های اثربخش در بخش معدن و صنایع معدنی بوده و پیگیری برنامه‌ها را با جدیت انجام داده است. اگرچه او۴۰ سال مدیریت و تجربه در بخش‌های مختلف اقتصادی دارد، اما از سوی دیگر نمی‌توان برای او سن ۶۵ سال به بالا تصور کرد، زیرا مانند یک جوان ۳۰ ساله دوشادوش مدیران و همکاران جوان خود گام برمی‌دارد، جلسه می‌گذارد، سفر می‌رود، گزارش می‌خواند، گزارش می‌دهد، به بخش‌های مختلف معادن و صنایع معدنی سرزده وارد می‌شود و به گزارشی که جوانان و همکاران او تهیه می‌کنند، احترام می‌گذارد. 
او پا به پای جوانان تلاش می‌کند و بسیار پر انرژی، پرکار و برنامه‌ریز است و در تحولات مدیریتی و تغییر مدیران نیز سعی کرده افراد جوان را جایگزین نفرات بازنشسته قبلی کند. در نتیجه ساختار شرکت‌های معدنی و زیرمجموعه‌های ایمیدرو را با مدیران جوان، با انرژی و با انگیزه تشکیل داده و خود نیز پا به پای آنها کار و تلاش می‌کند. 
چنین روحیه‌ای باعث شده از حوزه‌های معدنی شمال کشور، کارخانه‌های فولاد و معادن سنگ آهن شرق و شمال شرق کشور، تا حوزه‌های صادراتی مواد معدنی در جنوب کشور را مدیران و کارگران پرکار و باانگیزه، با رفت و آمد خود پررنگ‌تر از همیشه به نمایش گذارند و به‌تدریج قطب‌های معدنی و صنایع معدنی کشور توانمندتر از گذشته خودنمایی کند و صدای چکش و ماشین‌آلات در معادن و شعله کارخانه‌های صنایع معدنی در سراسر کشور، بیش از گذشته احساس شود. 



تدابیر به کار گرفته شده و تصمیم‌گیری‌های ۶ سال گذشته در حوزه معدن و صنایع معدنی، از سال ۱۳۹۲ تاکنون، نه تنها به اندازه ۱۰۰ سال پیش از آن در حوزه اکتشاف معادن کارآیی داشته بلکه در ایجاد قطب‌های صنایع معدنی کشور از معادن سنگان گرفته تا فولاد کشور و مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد، راه‌اندازی طرح‌های استانی؛ رشد صادرات و بهبود جایگاه ایران در بازار معدنی جهان موثر بوده است. در دوران پسابرجام با یک مدیریت درست و داشتن برنامه راهبردی قابل اجرا در کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی به نقطه عطف مثبتی در رشد و توسعه صنعت کشور دست یافته‌ایم که آمار نشان می‌دهد میزان رشد طرح‌های تحقیقاتی و اکتشافی چند برابر متوسط ۱۰۰ سال گذشته بوده است. یکی از عملکردهای موثر در این بخش، جوان‌گرایی و تامین نیروی متخصص بوده و پس از مشاهده کمبود مدیریت تخصصی در بخش صنایع معدنی، مدیریت ایمیدرو به‌تدریج بسیاری از مدیران جوان را به عنوان حلقه نخست مدیریتی به کار گرفت. همچنین تعامل و ارتباط هرچه بیشتر با مدل‌های موفق بین‌المللی و مطالعه کشورهای معدنخیز که شرایط مشابه ایران داشته‌اند، در مسیر اصلاح سیستم و انتقال تجربه مفید و اثربخش در راه رفع این معضل مهم و اساسی در دستور کار قرار گرفت و شاهد ارتباط موثر با چین، هند و کشورهای اروپایی در این زمینه‌ها بوده‌ایم که آثار آن را به‌تدریج در سال‌های بعد شاهد خواهیم بود. در دوره پسابرجام، بلافاصله رفع تحریم‌ها و محدودیت در صادرات تولیدات معدنی و محصولات فرآوری شده، محدودیت تبادلات ارزی و باز کردن ال‌سی‌های بانکی، طولانی‌تر شدن روند کار و بالا رفتن ریسک سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفت و دلال‌بازی در امارات و ترکیه نیز با پیگیری‌های مختلف کاهش یافت. شایسته است در همین جا به فعالیت‌های مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد که منجر به اشتغال بیش از ۴ هزار نفری شده است، اشاره کنیم. بدیهی است در آینده میان‌مدت، خبرهای هیجان‌انگیزی از نتایج اقدامات این ۲مرکز اقتصادی که زیرمجموعه ایمیدرو هستند، به گوش مردم خواهد رسید.

حسن شاهرخی/ مدیر منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان
منبع: صمت

اخبار مرتبط