پنجشنبه, 09 فروردین,1403
مقالاتآغازی نو در همکاری با کره جنوبی

آغازی نو در همکاری با کره جنوبی

5,062تعداد نمایش:
1395/02/16تاریخ:




رئیس جمهوری کره جنوبی پریروز در حالی وارد ایران شد که دو طرف در حال ترسیم دوران جدیدی هستند که پیش روی اقتصاد ایران و کره است. بانو «پارک گئون هِی» در واقع سفر تاریخی خود به ایران را پس از دهه ها در شرایطی عملی ساخت که ایران بسط روابط اقتصادی با دنیای پیرامونی را پیش رو دارد و این امر فرصتی منحصر به فرد برای دو طرف خلق کرده است. با اینحال باید یادآور شد که روابط اقتصادی ایران و کره همواره به گونه ای بوده که این کشور جایگاه ویژه ای در همکاری های صنعتی،‌ بانکی و تجارت خارجی ایران ایفا کرده است. 

اکنون اما سطح روابط اقتصادی در سکوی رشد قرار گرفته و بنابر اظهارات مقامات رسمی،‌ سند همکاری نزدیک به ۲۰ میلیارد دلاری روی میز دو کشور جای گرفته است.

اما آنچه که در حوزه کاری اینجانب و فعالان معدن و صنایع معدنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزایش همکاری ها در این بخش است. ایران همواره در بخش فولاد- به عنوان صنعتی مادر- با شرکت های بزرگ کره جنوبی همکاری داشته و هم اینک هم مصمم به ارتقای سطح روابط است به طوری که شرکت های ایرانی تمایل دارند در این شرایط از فناوری های جدید این عرصه بهره ببرند.

همانطور که پیشتر هم مقامات عالی کشورمان تاکید داشته اند، یکی از نکات همکاری های جدید ایران با کشورهای صاحب فناوری،‌ انتقال دانش فنی به داخل کشور است که شاید بتوان از آن به عنوان یکی از پایه های تقویت همکاری ها یاد کرد. در کنار این امر تامین مالی و ورود سرمایه خارجی برای طرح های ایران از اهمیت مشابهی برخوردار است.

علاوه بر این با توجه به برنامه گسترده ای که برای تجهیز معادن پیش رو داریم،‌ همکاری در این بخش هم با رعایت ملاحظات فوق می تواند در بسته همکاری های دو سویه جای گیرد. تجهیزات و ماشین آلات معدنی ایران برای دوره توسعه نیاز به استفاده از فناوری جدید دارند تا با برنامه های بلند مدت همراهی کنند.

به طور قطع و یقین در بخش فولاد که استراتژی خاص خود را پیش رو دارد،‌ ورود ماشین آلات جدید در زنجیره تولید این کالای استراتژیک از معدن تا محصول نهایی و همچنین همکاری های بانکی در تامین منابع مالی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ به این دلیل که این دو عامل،‌ به همپوشانی برنامه های یکدیگر می انجامد. این امر البته در سایر زمینه های همکاری در حوزه معدن و صنایع معدنی هم صدق می کند و قابل تعمیم است.

چنین به نظر می رسد که حضور بانو و شخص اول کره جنوبی‌ آغازی برای شکل گیری همکاری های بلند مدت دو سویه قلمداد شود. چنانکه دیدار و تفاهم مقامات عالی دو کشور مهر تاییدی بر نوع نگاه حاکم بر این روابط است.

در دیداری که روز گذشته با مدیر عامل و مدیران ارشد شرکت های «پوسکو» (POSCO) و «پوسکو- دوو» (POSCO DAEWOO )صورت پذیرفت، دو تفاهم نامه همکاری به ارزش یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون یورو در زمینه فولاد و همچنین توسعه بندر پارسیان منعقد شد.

شرکت معظم پوسکو در عین حال زیرمجموعه هایی در حوزه انرژی و فلزات دارد که در مجموع زمینه های متعددی را برای همکاری ها در بخش معدن و صنایع معدنی ایجاد کرده که سفر رئیس جمهوری کره جنوبی سرآغاز شکل گیری آن ها است.



منبع: روزنامه اطلاعات

تصاویر

اخبار مرتبط