پنجشنبه, 09 فروردین,1403
مقالاتحکایت دولت تدبیر و امید

حکایت دولت تدبیر و امید

5,511تعداد نمایش:
1394/10/06تاریخ:

رشد پیش‌بینی شده از سوی مسوولان صنعتی در حالی است که متوسط نرخ رشد صنعتی در سال 91 برابر با منفی 4/12 درصد بوده، رقمی که در سال 92 به منفی 5 درصد رسید و در اواخر سال 92 پس از چند سال رکود توانست به مرز صفر برسد. در حالی میانگین نرخ رشد سالانه صنعتی در سال‌های اخیر جهش قابل‌توجهی نداشته اما با روی کار آمدن دولت یازدهم و تلاش برای خروج از رکود اقتصادی، وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیدن به نرخ رشد سالانه 12درصدی را هدف‌گذاری کرد، رشدی که تحقق آن دور از دسترس نخواهد بود.
برای رسیدن به اهداف بخش صنعت و معدن کشور، سازمان های توسعه ای مانند ایمیدرو نقش مهمی ایفا کرده و می کنند.
سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) به عنوان يك سازمان توسعه اي، متولي توانمندسازي و رقابت‌پذيري بخش معدن و صنايع معدني و تبديل منابع و محصولات اين بخش به ثروت پايدار كشور است و از ابتداي دولت يازدهم تلاش كرده تا نقش واقعي  اين بخش را در اقتصاد كشور و توليد ناخالص ملي به نحو شايسته ارتقا دهد. 
براي دستيابي به اين هدف، ايميدرو ابتدا سند استراتژي جديد خود را  با تاسي از اسناد بالادستي كشور از قبيل منويات مقام معظم رهبري، قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، سند چشم انداز توسعه 1404، برنامه پنجم توسعه، سياست هاي دولت تدبير و اميد، برنامه هاي پيشنهادي مقام عالي وزارت متبوع به مجلس شوراي اسلامي، مصوبات مجلس  و اساسنامه سازمان  به روز رساني كرد.
یکی دیگر از موارد مهم که باید در تمام بخش ها از جمله بخش صنعت و معدن کشور مورد توجه قرار گیرد، تدوین برنامه های جدید بر اساس اهداف اقتصاد مقاومتی است که ایمیدرو در این زمینه نیز در اهداف خود لحاظ کرده است.
عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال 92 نشان می دهد که دولت یازدهم در مدت یک سال فعالیت خود توانسته گام های مثبتی را برای رشد این بخش بردارد. ميزان توليد فولاد خام بخش خصوصي و دولتي در سال 92، 15 ميليون و 631 هزار تن بود كه در مقايسه با توليد سال 91 (14 ميليون و 395 هزار تن)، رشد 9 درصدي نشان مي دهد. همچنین در بخش آلومينيوم 350 هزار تن توليد شد كه حاكي از رشد 4 درصدي نسبت به توليد سال 91 (337 هزار تن) است.
از سوی دیگر ايميدرو در حال حاضر 34 طرح مهم در حوزه فولاد، آلومينيوم، سيمان، نيروگاه برق، زغال سنگ، تيتانيوم، طلا و نيز طرح هاي زيربنايي را در حال اجرا دارد كه ميزان سرمايه گذاري ريالي و ارزي آنها به ترتيب  3 هزار و 930 ميليارد ريال و 5 ميليارد و 289 ميليون يورو است. طبق پيش بيني ها، با برنامه ریزی صورت گرفته، 7طرح شامل طلای زرشوران، پایلوت تيتانيوم کهنوج، میله گذاری المهدی و سیمان ونزوئلا و نيز 3 طرح واحد احیای فولاد استانی شادگان، میانه و چهارمحال به بهره برداری می رسد. همچنين ديگر طرح ها به تدريج تا سال 96 به بهره برداري خواهند رسيد. همگی موارد یاد شده حاکی از آن است که دولت تدبیر و امید کمر همت بسته تا اهداف چشم انداز افق 1404 و همچنین برنامه پنجم در بخش صنعت و معدن را محقق کند.

اخبار مرتبط