پنجشنبه, 06 اردیبهشت,1403

مصاحبه

معدن منتظر توجه است

معدن منتظر توجه است


 روي ميزش مملو است از كاغذها و پرونده هايي كه منتظر نوشتن يادداشت و دستوري هستند، بيرون از اتاق كارش در حال صحبت كردن با چند نفري است كه كاملامشخص است فعاليت هاي آخر سال، حسابي مديريت زمان را سلب كرده است. وقتي وارد مي شود با خنده به سراغ كتش مي رود و در حالي كه كتش را به تن مي كند، مي گويد: «بايد هميشه براي ميهمان آراسته بود»، نيم نگاهي به ميز كارش مي اندازد و ادامه مي دهد: «من فوق ليسانسم را در خارج از ايران بودم، در آن دوره استادي داشتيم كه هميشه ميز كار شلوغي داشت و هميشه تعداد زيادي كاغذ و پوشه روي ميزش بود. وي را مورد نكوهش قرار مي دادم كه مدير نبايد ميز شلوغي داشته باشد اما بالاخره خودم هم گرفتار اين رويه شده ام و هر قدر هم تلاش مي كنم باز هم كاغذها و پرونده ها به اندازه كافي ميزم را شلوغ مي كنند.»
    خوش برخورد است و با گشاده رويي به سوالات «اعتماد» پاسخ مي دهد. همه سوالات را با دقت گوش مي كند و سعي دارد جامع ترين پاسخ را در عين رعايت تمام نكات ارايه كند تا مجبور نباشد دوباره به سراغ تصحيح متن برود. وقتي از او مي خواهم تا محتويات جيبش را خالي كند پيش از اينكه دست به جيب ببرد با صداي بلند مي خندد و يكي يكي وسايل جيبش را خالي مي كند. يك عدد خودنويس، عينك مطالعه، تسبيح و يادداشتي كه به گفته خودش يادداشت هاي روزانه اش است تا برخي نكات را فراموش نكند تنها توشه همراه وي در جيبش است.
     خنده و صداقتش موجب مي شود بدون هراسي از او بخواهم آخرين پيامك تلفن همراهش را بخواند: باز هم خنده اما اين بار كمي شديدتر. مي گويد: «والاپيامك ها دو دسته هستند، ولي فعلاآخرين پيامك هاي من از حساب بانكي ام هست، حاج خانم رفتند خريد شب عيد و فقط پيامك هاي كسر از حساب بانك برايم ارسال مي شود» و اين مي شود سر آغاز صحبت با مهدي كرباسيان، رييس سازمان توسعه صنايع و معادن ايران ايميدرو
چشم انداز بخش معدن در سال 94

چشم انداز بخش معدن در سال 94


براساس آمار اعلام شده، ایران از وجود 64 نوع ماده معدنی و بیش از 57 میلیارد تن ذخایر قطعی و احتمالی در کشور بهره می‌برد و این امر موجب شده تا بتواند در بین کشورهای مطرح معدنی دنیا قرار گیرد و رتبه نخست ذخایر معدنی در خاورمیانه را به خود اختصاص دهد؛ اما عدم سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح در بخش معدن کشور موجب شده این بخش نتواند به سهم واقعی خود در اقتصاد کشور دست پیدا کند. در این خصوص مهدی کرباسیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو معتقد است که «عدم توجه به اکتشاف و کشف ذخایر جدید معدنی باعث شد فرصت‌های زیادی در حوزه معدن از بین برود.» وی با اشاره به چهار عامل موثر در عدم افزایش سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی، متذکر می‌شود: «در دولت قبل سرمایه‌گذاری‌های کشور عموما متمرکز بر حوزه نفت و گاز و صنعت بوده است و نیز کمبود هزینه‌کرد دولت در بخش اکتشافات را شاهد بودیم. » اما کرباسیان در گفت‌وگو با «صنعت و توسعه» تاکید دارد که «در صورت تحقق برنامه‌های توسعه‌ای در دست پیگیری ایمیدرو، صادرات به بیش از 15 میلیارد دلار افزایش یافته و بیش از 50 هزار نفر اشتغال ایجاد می‌شود و به تبع آن، سهم معدن افزایش می‌یابد.»