پنجشنبه, 09 فروردین,1403
سخنرانی هاهمایش آخرین دستاوردهای زمین شناسی

همایش آخرین دستاوردهای زمین شناسی

2,537تعداد نمایش:
1397/12/14تاریخ:





به همت سازمان زمین شناسی ایران، همایش آخرین دستاوردهای زمین شناسی و اقدامات اکتشافی کشور در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار شد و از بنده نیز به عنوان‌سخنران اصلی دعوت به عمل آمد.

سخنرانی بنده بر چند محور اساسی تاکید داشت :

* عدم توجه سیاستگذاران به حوزه معدن و صنایع معدنی علیرغم کشف ۶۸ ماده معدنی و میلیاردها تن ذخیره شناخته شده در کشور که یکی از دلیل آن سایه انداختن سیاست بر اقتصاد و همچنین ارجحیت صنایع نفت و گاز بر این حوزه بوده است. طی ساله های گذشته نتیجه آن شده است حوزه معدن نتوانسته بود بانک اطلاعات زمین شناسی و اکتشاف ذخایر ارزشمند معدنی کشور را تکمیل نماید.

* سال ١٣٩٣ به پیشنهاد ایمیدرو به عنوان دستگاه توسعه ای، همکاری مشترکی را در زمینه اکتشاف با سازمان زمین شناسی شروع کردیم که مقرر شد در ۲۱ استان به میزان ۲۷۰ هزار کیلومتربع عملیات اکتشاف در چند مرحله طی ۴ سال صورت پذیرد.

* نتیجه این شد که در طی این ۴ سال، سه برابر کل اکتشاف در ۸۰ سال گذشته به سرانجام رسید.

* برای اولین بار ۲۰۰هزار کیلومترمربع ژئوفیزیک از پهنه ها به صورت هوایی از شرق تا غرب کشور توسط شرکت اسکام انجام شد و با تلاش تیم های متخصص زمین شناسی و همکاری مشترک با ساکنین بومی مناطق، عملیات تکمیلی زمینی انجام شد.

* این اقدام همزمان منجر به این شد که :
۱- ۴۵۰ محدوده امیدبخش تا پایان سال ۱۳۹۶ شناسایی شدند.
۲- در مراحل مقدماتی ۵۰۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن ، ۴۵۰ میلیون تن ذغالسنگ و ۴۰ تن طلا شناسایی شد که قرار است تا پایان سال ۱۳۹۸ این روند ادامه پیدا کند که قطعا منابع بیشتری را شاهد خواهیم بود و ذخیره ۷۰۰ میلیارد دلاری کشور افزایش خواهد یافت.

۳- عملیات ژئوفیزیک هوایی و زمینی اکتشاف نشان داد که معدن بزرگ و روباز در مقیاس گل گهر، چادرملو و انگوران در کشور وجود نداشته است، به همین دلیل با همکاری شرکت تهیه و تولید، در فلات مرکزی، اکتشاف عمیق شروع شد.

۴- توجه ارکان نظام اقتصاد کشور به حوزه معدن، تسهیل فرآیند هدایت و جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی، جلب و حمایت از حوزه های فناوری دانش بنیان در داخل کشور و جذب فناوری های نوین که توسط غول های معدنی جهان تبیین می شود، راهکارهای بنیادین و اساسی برای توسعه فعالیت های باثبات و دارای ارزش افزوده حوزه معدن و صنایع معدنی راهکارهای عملی توسعه است.

در این مراسم از بنده بابت تلاش های ارزنده و توجه ویژه به استفاده از ظرفیت های سازمان زمین شناسی و همکاری مشترک در جهت انجام عملیات گسترده اکتشاف، طی دوره مسوولیتم در ایمیدرو، تقدیر شد.
نویسنده: 1397,11,30

تصاویر

اخبار مرتبط