پنجشنبه, 09 فروردین,1403
خاطراتامید و آرزویی که قرار بود در دهه ۸۰ به ثمر بنشیند

امید و آرزویی که قرار بود در دهه ۸۰ به ثمر بنشیند

2,941تعداد نمایش:
1397/07/30تاریخ:




خبر کوتاه بود.
عرضه نخستین محموله نفت خام سبک در بورس نفت ، آبان ۱۳۹۷ 

امید و آرزویی که قرار بود در دهه ۸۰ به ثمر بنشیند ولی در ششم آبان ماه با تاخیری هفده ساله قرار است محقق شود.

تقدیر اینطور رقم خورد که من و همکارانم برای تحقق این مهم، تکلیف خود را انجام دهیم که مرور خاطراتش خالی از لطف نیست.

در سال هشتاد آقای زنگنه(وزیر نفت) به آقای کاظم پور و سپس آقای عاصمی پور ماموریت راه اندازی بورس نفت را دادند. مقدمات فراهم شد ولی در اواخر دولت هشتم از حرکت بازایستاد.
در دولت نهم رییس جمهور، وزیر وقت (آقای وزیری هامانه) را مکلف به راه اندازی بورس نفت با قید فوریت نمودند و وزیر نیز متعاقبا این مسوولیت را به صندوق بازنشستگی نفت واگذار کردند.
بنده به عنوان رئیس هیات رئیسه صندوق به اتفاق آقای ناصر محمود زاده و تیمی از نخبگان صنعت شروع به بررسی نمونه های مشابه مانند بورس لندن، مسکو و شانگهای شدیم. همزمان مشغول نشست های فشرده با مشاورین خارجی - داخلی جهت دریافت نظرات، تهیه آیین نامه ها و دستورالعمل ها با همکاری سازمان بورس شدیم. در نهایت موفق به اخذ مجوز شورای عالی بورس در اردیبهشت سال هشتاد و پنج شدیم و در بهمن هشتادوشش هیات وزیران نیز آن را تایید کرد. 
خوشبختانه توانستیم در بحث امکانات و تجهیزات اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم. خرید ساختمان در جزیره کیش، نرم افزار به روز عرضه نفت و مشتقات از این دست بود. پس از آن اعلام کردیم که آماده ی عرضه نفت خام هستیم و پیشنهاد شد با عرضه یک محموله این فرآیند آغاز شود. پیش بینی می کردیم راه اندازی فوری بورس نفت در آن مقطع می توانست از اتفاقات ناخوشایندی که بعدا در فروش ایجاد می شود جلوگیری نماید، اما به دو دلیل راه اندازی اتفاق نیوفتاد. 
۱- اختلاف وزرای نفت و اقتصاد در آن مقطع بود که هرکدام معتقد بودند از صدر تا ذیل بورس نفت به وزارتخانه های متبوعه شان مربوط است.
۲- امور بین الملل شرکت نفت که مسئول مستقیم فروش نفت است نیز در آن زمان به این روش فروش نفت علاقه ای نداشت.
جلسه ای برای حل اختلاف وتصمیم گیری در حضور رییس جمهور وقت برگزار شد، حاوی حاشیه هایی نیز بود ولی اثری نداشت و راه اندازی انجام نشد.
طی سال های بعد پیش بینی ما از عدم فروش نفت خام به طور شفاف درست از آب در آمد و شد آن چیزی که به عنوان پرونده پر سروصدای فروش نفت در سال های اخیر است و همگان از آن مطلعند.
امیدوارم پس از این همه سال که گذشته است بالاخره بورس نفت شروع به کار کند و به اهدافش برسد‌.
البته لازم به ذکر است، لابد این همه سال تاخیر خیر ‌بود؟

اخبار مرتبط